در ادامه مقالات قبل به بیان دیگر قوانین مربوط به پارکینگ میپردازیم:
* پیشبینی دو واحد پارکینگ از مجموع پارکینگهای مورد نیاز پشت سر هم بلامانع است. (صرفاً در
پارکینگهای مسی) در اداری و تجاری به ازای هر پارکینگ میتوان در صورت امکان یک پارکینگ مزاحم قرار داد، مشروط به اینکه مزاحم دیگر پارکینگها نباشد.
* عرض راه عبوری حداقل 3 متر پیشبینی گردد.
* ارتفاع پارکینگهای بیش از هزار مترمربع یا بیش از 25 واحد میتواند تا 3 متر پیشبینی شود.
* از نظر مقررات عمومی پارکینگ به لحاظ ابعاد (عمق، دهنه خالص محلهای پارک بر حسب زاویه) عرض خالص دسترسیها، حداقل شعاع، شعاع گردش رامپها (سطح شیبدار) در رابطه با ابعاد وسایل نقلیه استفاده کننده، استاندارهای بین المللی ملاک عمل میباشد.
* حداکثر شیب رامپ 15% خواهد بود.
* زیرزمین پارکینگ باید دارای دسترسی مستقیم به طبقات باشد، (پله، آسانسور)
*شعاع گردش رامپ 50/6 متر میباشد. (شعاع قوس از آکس (وسط ستون) رامپ)
* چنانچه مساحت سطح پارکینگ بیش از هزار مترمربع میباشد، رامپ ورودی رفت و برگشت جداگانه مورد نیاز است و یا عرض رامپ باید حداقل 5 متر باشد.
* برای پارکینگ معلول حداقل عرض مفید 50/3 متر مورد نیاز است.
* برای کلیه موارد فوق طول ایست خودرود 5 متر قابل قبول است.
* ضوابط و قوانین عرض خالص رامپ (سطح شیبدار) دسترسی خودرو به
طبقات پارکینگ، برحسب اینکه تعداد خودرو استفاده کننده، کمتر از 25 واحد باشد 50/3 متر و بیشتر از 25 واحد، حداقل 5 متر لازم است، مگر دو راه ورود و خروج هر یک به عرض 50/3 متر پیشبینی شود.
* تغییر نوع استفاده پارکینگ ساختمانهای مسی و غیرمسی امکانپذیر نمیباشد.
حوزهبندی پارکینگ
شهر تهران از جهت تعیین پارکینگ لازم جهت ساختمانهای مسی و خدماتی به سه حوزه 1، 2 و3 تقسیمبندی شده که ضوابط و قواینن تأمین پارکینگ در این حوزهها به صورت زیر میباشد:
* برای سایر کاربردها مانند تجاری، اداری، رستوران و. تعداد پارکینگ لازم در هر سه حوزه مساوی بوده.
* اگر ملک کلاً به صورت یک واحد مسی باشد، در هر سه حوزه پارکینگ.
* اگر سطح بنای آپارتمان تا ۲۰۰ مترمربع باشد، یک واحد پارکینگ مورد نیاز است.
* اگر سطح بنای آپارتمان بیشتر از 150 مترمربع باشد، 2 واحد پارکینگ مورد نیاز است.
درباره این سایت